24 دی 1392

تغذیه‌ مناسب‌ در ایام‌ امتحانات‌

مولف: مدیریت سیستم   /  دسته: آموزشی   /  رتبه دهید:

متخصصان تغذیه‌ برای‌ كاهش‌ اضطراب‌ امتحان نیز راهكارهایی‌ ارائه‌ كرده‌اند كه‌ همه‌ آنها معتقدند شب‌ امتحان باید غذاهای‌ سبك‌ خورد اما وارد شدن‌ به‌ جلسه‌ امتحان با شكم‌ خالی‌ را نیز كاملا نادرست‌ می‌دانند . ‌

به‌ اعتقاد كارشناسان تغذیه‌‌ از انجایی‌ كه‌ كاهش‌ تمركز در افراد مضطرب‌‌ موجب‌ كاهش‌ قند خون‌ می‌ شود، لذا خوردن‌ خرما ‌كششمش‌‌ انجیرعسل‌ و مانند آن مفید است‌ .
ویتامین‌های‌ گروه‌ نیز اضطراب‌ را كاهش‌ می‌ دهد كه‌ برای‌ تامین‌ آن می‌ توان از میوه‌ و سبزی‌ استفاده‌ كرد.

پیشنهادهایی‌ برای‌ كاهش‌ اضطراب‌ امتحان

خانم‌ فرخیان از كارشناسان علوم‌ آموزشی‌ معتقد است‌‌ كاهش‌ اضطراب‌ امتحان فقط با مشاركت‌ معلمان و والدین‌ و خواست‌ و اراده‌ خود فرد امكان پذیراست. به‌ همین‌ جهت‌ پیشنهادهایی‌ برای‌ كاهش‌ میزان اضطراب‌ امتحان داده‌ كه‌ درذیل‌ آمده‌ است‌ :

-1  معلمان به‌ دانش‌آموزان بیاموزند كه‌ شبهای‌ امتحان‌ زمان یادگیری‌ دروس‌ نیست‌ و در این‌ شبها فقط باید به‌ مرور درسها پرداخت‌‌ باید معلمان و مشاوران مدارس‌ روشهای‌ صحیح‌ مطالعه‌ و برنامه‌ریزی‌ درسی‌ را به‌ دانش‌آموزان بیاموزند .‌ مثلا مدتی‌ كه‌ مانده‌ به‌ روز امتحان‌ كتاب‌ درسی‌ را به‌ چند قسمت‌ تقسیم‌كنند وهر روز قسمتی‌ ازآن را بیاموزند و آموخته‌های‌ خود را در جایی‌ یادداشت‌ كنند تا در فرصتهای‌ مختلف‌ بتوانند آنها را مروركنند .

-2  معلمان باید محیط مساعد وآرامی‌ برای‌ دانش‌آموزان در جلسه‌ امتحان فراهم‌ كنند و در ابتدای‌ جلسه‌ امتحان‌ راهنمایی‌ و توضیح‌ كافی‌ پیرامون‌ آن آزمون‌ بدهند .

-3  والدین‌ باید انتظارات‌ و توقعات‌ خود را با علایق‌ و استعدادهای‌ كودكان هماهنگ‌ سازند و همچنین‌ باید نقاط قوت‌ و استعدادهای‌ فرزندان خود را بشناسند و آنها را تایید و تقویت‌ كنند‌ .

-4  والدین‌ باید از مقایسه‌ فرزندان خود با یكدیگر و با دیگرآن پرهیز كنند‌ .

-5  هنگام‌ امتحانات‌‌ دانش‌آموزان نیاز به‌ حمایت‌ عاطفی‌ و اطمینان بخشی‌ بیشتری‌ دارند .

-6  والدین‌ باید از توقعات‌ بیجا و فشار بیش‌ از حد برای‌ مطالعه دانش‌آموز خودداری‌ كنند در صورتی‌ كه‌ دانش‌آموز از موفقیت‌ در یكی‌ از امتحانات‌ رضایت‌ خاطر نداشت‌‌ والدین او را حمایت‌ و از سرزنش‌ او خودداری كنند‌ .

-7  همچنین‌ والدین‌ باید به‌ استراحت‌ و خواب‌ دانش‌آموزان توجه‌ كافی‌ داشته‌ باشند و حتی‌ المقدور برای‌ صبح‌ امتحان‌ صبحانه‌ مناسبی‌ آماده كنند و به‌ هیچ‌ وجه‌ آنها را گرسنه‌ به‌ جلسه‌ امتحان نفرستند‌ .

-8  محیط خانواده‌ باید دور از تنشهای‌ عاطفی‌ و مشاجره‌ باشد و محیط فیزیكی آرام‌ و بی‌ سر و صدایی‌ برای‌ مطالعه‌ دانش‌آموزان فراهم‌ شود‌ 

9- اگر دانش‌آموز بیاموزد كه‌ در همه‌ موقعیتهای‌ حساس‌ زندگی‌ به‌ خداوند تكیه‌ كند‌ آرامش‌ بیشتری‌ خواهد داشت‌ آموختن‌ دعا یا سورهای‌ كوتاه‌ از قرآن‌ به‌ كاهش‌ اضطراب‌ دانش‌آموز كمك‌ می‌كند‌ 

تعداد مشاهده (1073)       نظرات (0)

نظرات کاربران درباره مطلب "تغذیه‌ مناسب‌ در ایام‌ امتحانات‌ "


نظرتان را بیان کنید

نام:
پست الکترونیکی:
نظر:
کد بالا را در محل مربوطه وارد نمایید