9 تیر 1392

چگونه استرس خود را به حداقل برسانیم؟

مولف: مدیر سیستم   /  دسته: دسته بندی نشده   /  رتبه دهید:

             پیمان نیكوبخت
مشاور دبیرستا ن شهید بهشتی

چگونه استرس را به حداقل برسانیم:

زیاد بودن ساعات كار روزانه و ساعت های اضافه كاری باعث شده تا زمان كمتری برای رسیدن به آرامش داشته باشیم و استرس بیشتری را برای سر و سامان دادن وظائف مان تحمل كنیم  .  روش های ساده و تجربه شده ای هست كه می تواند به ما در رسیدن به آرامش ورهایی ازاسترس كمك كند . بعضی از آنها را تجربه كنید.
شروع روز با سوال های نیرو زا:
به جای اینكه از رختخواب بیرون بپرید و سراسیمه برای رفتن به محل كار آماده شوید"چند دقیقه ای به ذهنتان  فرصت بدهید تا آماده شود. این سوال ها را از خود بپرسید : چه چیزی در زندگی به من نشاط می دهد ؟ چه چیزی برایم هیجان آور است  ؟ از بخاطر داشتن چه چیز هایی می توانم به خود ببالم ؟تعهدات من در برابر زندگی چیست؟با پاسخ به این سوالات به ذهن تان فرصت می دهید كه تصویر روشنی از وضعیت شما ایجاد كند.به خودتان بگوئید امروز روز خوبی است.
شما هم اشتباه می كنید:

اشتباه كردن درس زندگی به ما می آموزد .بسیاری افراد همیشه به خاطر اشتباهی كه مرتكب شدند در حال سرزنش كردن خودشان هستند نكته مهم به خاطر سپردن این واقعیت است كه واكنش ما باید پرداختن به حل مشكل و درس گرفتن از اشتباهی باشد كه مرتكب شده ایم نه اینكه خود را در سرزنش ها غرق كنیم.
دعای دایم:
پروردگارا"به من چنان آرامشی ببخش كه بتوانم شرایطی را كه نمی توانم تغییر دهم بپذیرم و چنان شجاعتی كه آنچه كه می توانم تغییر دهم و چنان شناختی كه بتوانم تفاوت ها را درك كنم.
تجسم مناظر آرام بخش:
در طول روز چند بار با دست كشیدن از كار مانند پرنده ای با خیال راحت پرواز كنید و تمام مناظر و چشم اندازهایی را كه هنگام گذشتن از روی كوه ها " جنگل ها "اقیانوس ها " و دشت ها دیده می شود در نظر بیاورید هر چه این تكنیك را بیشتر تمرین كنید در رسیدن به آرامش و رهایی از احساس فشار موفق تر خواهید بود.
مطالعه كنید:مطالعه كردن روش فوق العاده ای برای رهایی از استرس است  .   به آموزش خود اهمیت دهید و با افزایش دایره آگاهی های خود در زمینه های فردی و تخصصی رشد كنید
بخندید:حتما این جمله را شنیده اید كه هر كس با لبخند زیبا تر است.خندیدن باعث می شود كه احساس خوبی در شما به وجود بیاید و نیز این احساس به دیگران منتقل شود
ورزش كنید:ورزش و تحرك بدنی در سوزاندن آدرنالین نقش مهمی دارد . آدر نالین هورمونی است كه هنگام فشار های عصبی ترشح می شود. ورزش و تحرك بدنی به آزاد شدن مواد شیمایی كه هیجان را كنترل می كند كمك می كند.
مثبت فكر كنید:
زمانی كه با یك مشكل یا بحران مواجه می شوید به خاطز داشته باشید كه نگاه مثبت شما به موضوع توان شما را به سمت حل مطلوب آن هدایت می كند. اگر به مشكل به عنوان فرصتی برای ارزیابی توانایی هایتان نگاه كنید نتیجه خوبی خواهید گرفت
گاهی نه بگوئید : شما هیچ اجباری برای پذیرفتن تمام پیشنهاد هایی كه در زمینه مختلف به شما می شود ندارید لازم نیست كه در تمام گردهمایی ها شركت كنید و در واقع شما زندانی شغل و یا دوستانتان نیستید. این حق را به خود بدهید كه گاهی در برابر پیشنهادی بگویید: خیلی متشكرم اما نمی توانیم انجام آن را بپذیرم.
جایگزینی حس بد با خوب:
به محض اینكه احساس" خشم "دشمنی" عیب جویی و تند مزاجی كردید با تكرار عبارات آرام بخش این احساسات را با حس هایی مانند "هم دردی " مهربانی و.......جایگزین كنید. عباراتی مانند " آرام باش " امیدوار باش"یا مهربان باش از جملات آرام بخش هستند.
خاطرات خوش را زنده كنید:
به توانایی ذهن تا ن متوسل شوید در هنگام احساس فشار با نگاهی به گذشته لحظات لذت بخشی را كه قبلا از سر گذراندید مرور كنید ." عشق زیبای خود "تولد و جشن ها و موقیعیت اجتماعی كه شما را خوشحال كرده است . این خاطرات با ایجاد احساس شادمانی شما را خوشحال خواهد كرد
به موسیقی گوش كنید
یك مو سیقی مناسب می تواند در مدت كوتاهی شما را از یك وضعیت فشار به حالت آرامش بازگرداند .  به طور معمول مو سیقی های بدون كلام یا تركیب بعضی اصوات طبیعی با موسیقی بهترین تاثیر را در این زمینه دارند.
تمام سعی خود را بكنید :
انجام این كار به تكامل شما كمك زیادی می كند . تنها در سایه تلاش می توانید رفتار های نا مناسب و منفعلانه را به رفتار هایی در جهت كامل شدن خودتان تبدیل كنید. بعد از اتمام كار به خودتان بگوئید عالی شد زیرا شما تمام تلاش خود را كرده اید.


تعداد مشاهده (1347)       نظرات (0)

نظرات کاربران درباره خبر "چگونه استرس خود را به حداقل برسانیم؟"


نظرتان را بیان کنید

نام:
پست الکترونیکی:
نظر:
کد بالا را در محل مربوطه وارد نمایید