6 تیر 1392

10 نكته برای جمع بندی بهتر ؟

مولف: مدیر سیستم   /  دسته: دسته بندی نشده   /  رتبه دهید:

          پیمان نیكوبخت
 مشاور دبیرستان شهید بهشتی
***********************************************************************

1- در روزهایی كه به كنكور نزدیك می شوید زودتر بیدار شوید و مشابه با ساعت رسمی كنكور پاسخ‌دهی به سؤالات را آغاز كنید. بدون وقفه و استراحت، با لباس دانش‌آموزی پشت میز یا صندلی استاندارد آزمون بدهید.

۲ - برای جواب دادن به دفترچه توصیه‌ی ما و روش بهتر این است كه به ترتیب چیدمان دفترچه به سؤالات پاسخ دهید؛ اما یك استثنا وجود دارد: دانش‌آموزانی كه در طول سال عادت كرده‌اند تا با توجه به تسلطی كه در درس‌ها دارند به درس‌ها پاسخ دهند و درس‌ها را در دفترچه جابه‌جا می‌كنند، عادت خود را تغییر ندهند.

۳ - به سؤالات شك‌دار پاسخ ندهید. در پایان هر كنكور سراسری كه در روش سه روز یك‌بار برگزار می‌كنید تمام سؤالات شك‌دار خود را در یك كاغذ بنویسید (یا شماره‌ی سؤالات را یادداشت كنید) و در پایان دوره‌ی سه‌روزه، یك بار دیگر این سؤال‌ها را با پاسخ آن‌ها مرور كنید تا یادگیری ناقص به كامل تبدیل شود.

۴ - بلندپروازی ممنوع! به حد خود در این روزهای پایانی قانع باشید. منظور این نیست كه پیشرفت نكنید بلكه تعداد پاسخ شما در بسته‌های ده‌تایی بر اساس هدف‌گذاری از پیش تعیین‌‌شده‌ی خودتان باشد، "من در درس عربی از هر 10 سؤال به N سؤال پاسخ می‌دهم و باقی را رها می‌كنم به شرطی كه مطمئن باشم سؤالاتی كه پاسخ داده‌ام همگی درست است."

۵ - توشه‌ی هفته‌ی آخر را هم‌اكنون فراهم كنید. ماحصل تلاش شما در این ماه آخر، خلاصه‌نویسی از تمام نكاتی است كه هر سه روز یك‌بار از تمام درس‌ها جمع‌آوری كرده‌اید؛ هم‌چنین نكاتی كه در ارزیابی تك تك آزمون‌های كانون از كتاب یا دفترچه‌ی سؤال استخراج كرده و در كتاب خودآموزی نوشته‌اید می‌تواند منبع خوبی برای تورق سریع در هفته‌ی آخر باشد. پس با دقت خلاصه‌نویسی كنید.

۶ - حتماً از تكنیك زمان‌های نقصانی استفاده كنید. اگر هنوز هم با این تكنیك آشنا نیستید در سایت كانون مقالات مربوط را مطالعه و سپس كنكورها را برگزار كنید. با استفاده از این تكنیك، 15 دقیقه از زمان عمومی و 30 دقیقه از زمان اختصاصی ذخیره می‌شود. در زمان برگشت به سؤالات باقی‌مانده، درس‌ها و مباحث سؤالات را اولویت‌بندی كنید و این اولویت‌بندی را در آزمون‌های سه روز یك‌بار تمرین كنید.

۷ - نگرانی خود را با تغذیه‌ی خوب كاهش دهید. در شرایط استرس‌زا هورمونی به نام آدرنالین در بدن تولید می‌شود كه باعث ایجاد اضطراب می‌شود. آدرنالین سیستم سمپاتیك بدن ما را تحریك می‌كند كه باعث ایجاد حالت اضطراب می‌شود. بعضی از غذاها می‌توانند سیستم سمپاتیك را تحریك كنند؛ از جمله غذاهایی كه كافئین دارند مثل چای، قهوه، نوشابه و از این دست. غذاهایی كه تند هستند و ادویه دارند كم‌تر مصرف كنید. از طرفی چون آدرنالین باعث بالا رفتن سوخت و ساز پروتئین در بدن می‌شود بهتر است در شرایط استرس  مصرف پروتئین را افزایش دهید. بهتر است مغزهای گیاهی مثل بادام، فندق، گردو و از این قبیل را مصرف كنید كه هم بافت پروتئینی دارید و هم باعث افزایش هوشیاری می‌شوند. از طرف دیگر مصرف لبنیات كه پروتئین دارد خیلی خوب است. مصرف آب و سبزیجات و میوه‌های تازه و خوب شسته‌شده بسیار مهم است. در سبزی­ها هم مصرف ریحان، نعناع و كاهو خاصیت آرام‌بخشی بیش‌تری دارند.

۸ - در هر آزمون فكر كنید كه آزمون بعدی، كنكور واقعی شماست. در این صورت، در هر آزمون، اشكال عمده‌ِی خود را برطرف خواهید كرد و به این ترتیب، هر آزمون نسبت به آزمون قبلی بهتر خواهید شد.

۹ - ساعت خواب خود را در دوران جمع‌بندی، اصلاح كنید. تحقیق‌ها نشان داده كه دست‌كم 7 ساعت خواب در شبانه‌روز برای ذهنی آماده، لازم است؛ بنابراین سعی كنید در طول این یك ماه به صورت تدریجی، طوری خواب خود را تنظیم كنید كه در اولاً دست‌كم 7 ساعت در شبانه‌روز بخوابید و دیگر این‌كه ساعت خواب و بیداری شما منظم باشد. برای نمونه، هر روز بین ساعت 23 تا 24 بخوابید و بین ساعت 6 تا 7 صبح بیدار شوید. اگر عادت به خواب بعدازظهر دارید، آن را طوری تنظیم كنید كه بیش‌تر از 75 دقیقه نباشد؛ زیرا بعد از این زمان، خواب وارد مرحله‌ی عمیق شده و فرایند بیداری، دشوار خواهد شد.

۱۰ - روزی بین 10 الی 30 دقیقه ورزش كنید. انرژی‌ای كه از شما گرفته می‌شود باعث خواب راحت شبانه و با نشاط بودن در روز بعد خواهد شد. از ورزش‌های سنگین كه باعث كوفتگی و خستگی شدید می‌شود جداً خودداری كنید

تعداد مشاهده (410)       نظرات (0)

نظرات کاربران درباره خبر "10 نكته برای جمع بندی بهتر ؟"


نظرتان را بیان کنید

نام:
پست الکترونیکی:
نظر:
کد بالا را در محل مربوطه وارد نمایید